fotograaf

Met ♡ voor kunst,  cultuur & mens.

Bij-mei.nl door Karen van Gilst

"Het aanzetten tot anders denken, kijken en horen, #datisdekunst."

Interview met Marcel Haug en Debbie van Polanen - Februari 2021

> lees alle interviews

Club Haug is het stand-up comedy podium van Rotterdam. De eigenaren Marcel Haug en Debbie van Polanen zijn bekend als de producenten en oprichters van onder andere The Stand-Up Club en het ICFR. Bij Men at Work TV Produkties maakte Haug onder andere de programma's The Comedy Factory, Raymann is Laat en Comedy Club Katendrecht.

Je kunt Club Haug ook volgen op Youtube, Instagram en Facebook.

Met een opening in september 2019 hebben jullie nog maar weinig kans gehad om open te zijn en te groeien. Klopt dat?

Nee zeker niet: We zitten hier anti-kraak. Een upgrade na ons pand aan de Mauritskade. De oude Exit, een klein zaaltje van maximaal 110 man publiek. We hebben er 4 maanden gezeten. In die korte periode hebben we al kunnen laten zien wat we toe kunnen voegen aan het uitgaansleven van Rotterdam.

Met de huidige locatie aan de boompjes kregen we ruimte om te groeien naar 170 man per voorstelling. Daarnaast leent dit pand - met dat lage plafond - zich perfect voor een comedy club. De locatie draagt bij aan het underground gevoel wat goed bij ons past. Ook hebben we uitzicht op de bekende bruggen. Mooier en Rotterdamser kan niet. Op onze beurt denken wij weer dat we iets toe kunnen voegen aan de kade. Het is eigenlijk de enige flaneer kade die we hebben in Rotterdam. Naast de evenementenlocatie ‘De Boompjes’ wordt hij helemaal niet gebruikt. Dat is zonde.

Club Haug heeft een Rotterdams uitzicht over de Maas.

Een lege ingang bij Club Haug.

In de laatste maanden hebben we behoorlijk wat mensen bereikt. Er kwamen steeds weer nieuwe mensen die euforisch vertrokken en zich afvroegen waarom ze hier nog nooit eerder zijn geweest. Allemaal zeggen ze vaker te willen komen, zodra het weer kan.

Plus, alle grote comedians uit Nederland hebben deze plek ondertussen gevonden en vinden het een fantastische plek om te spelen. Denk aan Daniël Arends, Patrick Laureij, René van Meurs, Theo Maassen. We hebben zelfs Louis CK mogen ontvangen.

Louis CK was bezig met een tour door Europa met Tony Woods. Een comedian die al veel bij ons op bezoek is geweest. Marcel kent hem van zijn programmeer tijd bij de Comedy Factory. Tony belde ons op en vroeg of ze langs mochten komen in onze club. Uiteraard waren we gelijk enthousiast maar we geloofden het gewoon niet. Sterker nog, toen het uiteindelijke telefoontje van de manager van Louis CK kwam geloofde we het nog steeds niet. Het is de grootste comedian die voor Club Haug koos.

"Comedians komen graag bij ons spelen omdat alles hier klopt. "

Comedians komen graag bij ons spelen omdat alles hier klopt. In theorie heb je voor comedy niet meer nodig dan een podium, een microfoon en publiek. Zo simpel is het. Door de intieme sfeer komt de lach direct bij je terug op het podium. Als je in al je naaktheid op het podium staat en je hoort die lach niet, dan is dat heel ongemakkelijk. Je gaat immers een dialoog aan met je publiek.

Wanneer een grote naam als bijvoorbeeld Patrick Laureij vraagt om materiaal uit te proberen of gewoon om te spelen, dan zullen we altijd vragen of de naam genoemd mag worden of niet. Zo ja, dan verkopen we uit. Het nadeel daarvan is dat de zaal – in het geval een line-up met meerdere artiesten – voornamelijk is gevuld met fans van Patrick Laureij. Terwijl het om de hele show draait. Uiteraard is het ook een cadeautje wanneer vooraf niet bekend is dat een grote naam in de line-up staat en ineens Patrick Laureij of Theo Maassen voor je neus staat. We voelen ons altijd zeer vereerd wanneer een groot artiest op ons podium wil komen spelen.

Wat hebben jullie gedaan toen de theaters moesten sluiten?

Onze reguliere comedians zijn ook op andere vlakken bezig. Bijvoorbeeld met columns, filmpjes op youtube (‘saaie kut politiek’ van Teun van den Elzen bijvoorbeeld). Zo ook Mark Waumans die zich op andere online platformen profileert en ontwikkelt als zijn ‘Gewauwel’ podcasts en social media.

In de eerste lockdown hebben we geëxperimenteerd met shows via Zoom: ‘Desktop Comedy’. We waren zelfs een van de eersten en hebben er nog mee in de NRC gestaan met een halve pagina. Voor de online comedyshows is vrij veel ervaring nodig en het gemak om voor een scherm op te treden met alle technische aspecten. Dit is niet voor elke artiest weggelegd.

"In de eerste lockdown hebben we geëxperimenteerd met shows via Zoom: ‘Desktop Comedy’."

We zijn Nederland nog aan het opvoeden met comedy. Het is nog relatief nieuw. Het is nog te vroeg om diverse stijlen binnen Stand-Up Comedy aan te bieden. Daarom worden er voornamelijk line-up shows aangeboden. Dat was vroeger ook met muziek. Dan was er een bandje, gebeurde er wat en was er gezelligheid. In de jaren erna werd dat steeds meer uitgekristalliseerd. Nu is er indie, dance, singer-songwriter… Allemaal pop maar mensen zijn kieskeurig geworden. Ze vinden het één te gek en het andere laten ze links liggen. Dat gaat met comedy ook gebeuren. In het buitenland gebeurt dat al jaren.

Veel mensen die een Zoom-show kaartje kopen zijn nog nooit in een club geweest. De show voldoet dan niet aan hun verwachtingen. Het is natuurlijk niet hetzelfde als live in de club. We hebben un-muted shows gehost waarbij we het publiek in de gaten hielden maar dat was dan ook het enige stukje live. Zonder live beleving kan een rothumeur een rothumeur blijven, hoe goed de show op het scherm ook is. Je kunt dan ook kijken naar cabaret op TV.

Er zijn overigens maar weinig comedians die via dit medium kunnen en durven op te treden. En ja, op een gegeven moment werden mensen ook Zoom-moe. Begrijpelijk. Je bent er eigenlijk de hele dag al mee bezig en hebt geen zin om na je werk ook nog eens te Zoomen. We zijn er voor het publiek mee gestopt en doen het nog regelmatig op aanvraag en voor de zakelijke markt.

Bedrijven kunnen een digitale show aanvragen die dan helemaal op maat voor ze wordt gemaakt. Comedians bellen het bedrijf op en lichten ze door. Wat past er bij de bedrijfscultuur? Wordt het een soort roast of juist niet? Dat werkt heel goed. Zo hebben we een aanvraag lopen voor een publiek van 500 man!

"Een van de ruimtes achter de zaal zijn we zelfs aan het verbouwen zodat we er straks podcasts in op kunnen nemen met de comedians die hier gaan optreden."

Wat we ook hebben geprobeerd is een talkshow te maken met een crew van 3 man. In samenwerking met onze vaste comedians. Zelf deed ik alle techniek, daar hebben we behoorlijk in geïnvesteerd de afgelopen tijd, en voor de camera stonden twee presentatoren. Met zijn drieën runde we 3-4 hele shows met alles er op en eraan. Het was nog niet wat we wilden en het is ook wel een hele andere tak van sport, maar ook daar hebben we ontzettend veel van geleerd. Het heeft ervoor gezorgd dat we het online aspect blijvend willen gaan aanbieden, naast onze liveshows. Misschien is er wel een mooie combinatie te maken. Een van de ruimtes achter de zaal zijn we zelfs aan het verbouwen zodat we er straks podcasts in op kunnen nemen met de comedians die hier gaan optreden.

Hoe denken jullie over de komende periode?

Positief. Met zijn tweeën zijn we heel flexibel en kunnen we van iedere situatie wel iets maken. Toen we zonder bar voor 30 man open mochten ging dat hartstikke goed. Door onze setting hebben we ook met een klein publiek een nachtclub ambiance kunnen creëren. Zonder bar leek het ons wat ongezelliger dus hebben we ‘bring your own’ geïntroduceerd. Mensen mochten hun eigen hapjes en drankjes meenemen. Zonder alcohol wel te verstaan want ze zaten hier nog na 20:00 uur. Om halverwege de show te moeten zeggen dat de alcohol weg moet vonden we geen optie. Natuurlijk zie je dan wel flesjes - met in lettertype Courier - ‘Cola’ erop getikt verschijnen. De comedians gingen hier op hun beurt weer mee aan de haal.

"Zonder bar leek het ons wat ongezelliger dus hebben we ‘bring your own’ geïntroduceerd. Mensen mochten hun eigen hapjes en drankjes meenemen."

Of neem bijvoorbeeld een bezoeker die eigen gemaakte sushi meebracht. Je hoorde de zaal gonzen. “Wat heb jij meegenomen?” “Ja, sushi.” “En jij? “Komkommer!” “Nou dat wordt gezellig met jou…” De komkommer was natuurlijk voor de GinTonic.

Om de kosten te kunnen dragen, zonder inkomsten van de bar, hebben we de toegangsprijs wel iets moeten verhogen. De comedians speelden voor minder en wij draaide de hele avond met zijn tweeën. Van hosten tot de schoonmaak achteraf. Je verdient er vrijwel niets aan maar op een gegeven moment is het gewoon ontzettend belangrijk om wel open te blijven. Comedians moeten contact kunnen blijven houden met hun publiek om nieuw materiaal te kunnen ontwikkelen. Ook Daniël Arends kwam hier spelen voor ongeveer een klein publiek man. Een comedian heeft podium tijd nodig om geschreven materiaal op het publiek te testen. Als de zalen open gaan staat hij straks met een nieuwe show voor een volle zaal van 1200 man. Dan wil je je materiaal wel uitgeprobeerd hebben.

Is het lastig om met zijn tweeën de controle te houden met betrekking tot de coronaregels?

Je bedoelt politie agentje spelen? Uiteraard leven we de regels na. Debbie ontvangt het publiek bij de ingang, iedereen moet hun handen ontsmetten, de verplichte vragen worden gesteld en je wordt geplaceerd. Daarnaast hebben we eenrichtingsverkeer. In dit pand kun je van de ingang, langs de bar, de zaal inlopen. Wil je terug naar de bar? Dan loop je via de gang aan de zijkant van de zaal, waar zich ook het toilet bevindt, terug naar de ingang en kom je weer uit bij de bar. Het staat met pijlen aangegeven op de grond en de muur en ook onze comedians maken je daar nog een keer op attent.

We hebben diep respect voor ons publiek. Iedereen werkt mee en bellen ook af als ze zich niet goed voelen. Zelfs als ze kaarten hebben voor een show van bijvoorbeeld Patrick Laureij.  We hebben contact met onze gasten en vragen ze het ons te laten weten als ze weer gezond zijn. We moeten voor elkaar blijven zorgen.

Als je kaarten koopt heb je aangegeven dat je één huishouden bent en word je ook op die manier geplaceerd in een ‘bubbel’. Meer dan dat kunnen we niet doen. We kunnen niet van iedereen onderzoeken of ze ook echt een huishouden vormen. Zo kwamen er vier heren van in de 40 naar een van onze shows. De comedian van die avond zette ze gelijk in de spotlights. Of ze op hun leeftijd nog steeds in een studentenhuis woonde?

“Zo kwamen er vier heren van in de 40 naar een van onze shows. De comedian van die avond zette ze gelijk in de spotlights. Of ze op hun leeftijd nog steeds in een studentenhuis woonde?”

Ook de entreeprijs helpt. Het publiek betaalt 25 euro, dan denk je wel na, lijkt ons. Dat is het voordeel van dit publiek. Ze zijn hier niet om voor 2 euro een avondje lol te trappen. Je staat met je gegevens op de gastenlijst en we kunnen zelfs terughalen waar je gezeten hebt.

Voor de bar hadden we al een goed systeem. Met de verhuizing gingen we van een locatie met een bar in de zaal naar een locatie met een bar buiten de zaal. Je wil natuurlijk dat mensen wat kunnen drinken en eten maar niet dat ze tijdens de show opstaan om dat te gaan halen. Je wil de sfeer goed houden. Daarom zijn we al voor de coronacrisis opzoek gegaan naar een systeem waarbij je kunt bestellen vanaf je tafel. Een soort service theater systeem werd het. We zijn gebruik gaan maken van het systeem wat we nu uit de horeca kennen: bestellen via je mobiele telefoon door middel van een QR code. De show zelf zorgt ervoor dat je niet op je telefoon blijft kijken, anders mis je de grap. Dat was wel even wennen voor de comedians, ze worden er bijvoorbeeld vaak kriegel van als mensen foto’s gaan maken. Gelukkig gebeurt dat weinig.

Wat heeft comedy als kunstvorm voor waarde?

Kunst in het algemeen heeft de kracht om verandering in iemands hoofd tot stand te brengen. Het aanzetten tot anders denken, kijken en horen. Dat is de kunst, als ik het er nu zo even uitgooi. Comedy is een kunstvorm waarbij iemand met humor de maatschappij bespreekt, zijn relatie of bijvoorbeeld seksuele geaardheid, zoals Victor Luis van Es. Het kan over van alles gaan. In een comedy club heeft een artiest de volledige vrijheid om alles te zeggen. Er is vrijheid van meningsuiting. Er worden zaadjes geplant en als publiek kun jij daar mee aan de haal. Je kunt er wat van vinden, er wat mee doen, of niet.

Er zijn veel comedians die de grenzen opzoeken maar soms gaat het ook helemaal nergens over. Comedians kunnen dagelijkse onderwerpen zo vergroten dat het absurd word en wij er om kunnen lachen. Lachen is een mooie energie vorm. Het is een ontlading. Je bent dan even alles kwijt, in een andere wereld. Ja, er heerst een pandemie maar met comedy kunnen we er om lachen. Dat is een moment wat je nodig hebt en energie geeft.

Ik (Marcel) houd van humor. Het is mijn manier om naar de wereld te kijken. Want wie denken we nu eigenlijk wel dat we zijn? Eigenlijk stellen we niets voor. Kijk nu eens naar hoe mensen met deze hele coronaperiode omgaan.

In de hoeken en gaten van de club kom je populaire quotes tegen van de comedians.

Als het ze niet direct iets aangaat boeit het ze niet. De politiek? Wat kunnen zij nu daadwerkelijk doen? De echte grote problemen kunnen we niet aanpakken. De wereld gaat naar de kloten (een kleine spottende lach) en dat doen we met zijn allen. Er blijven maar mensen komen, meer en meer mensen. En maar klagen dat we zoveel CO2 uitstoten. Ja, dat is logisch. Er is geen rem. Het moet altijd maar meer en meer.

Dat hele fenomeen, daar kun je maar beter om blijven lachen. Uiteindelijk is er humor om alles te kunnen relativeren. Dat gaat door alle lagen van de bevolking. Samen ervaar je het en lach je om moeilijke zaken.

Er zijn veel talenten die iets te melden hebben. Dat kan via muziek maar ook via comedy. Het is zo naakt en confronterend en in het hier en nu. Heel rock en roll. Je krijgt direct een respons terug als iemand niet lacht. Als iemand het er niet mee eens is hoor je ook een ‘tssss’ uit het publiek. Deal daar maar mee als je op het podium iets staat te vertellen.

Een niet-corona gerelateerd voorbeeld: Er is een nieuwe comedian, Sezgin Güleç, een turkse jongen uit Rotterdam Zuid. Afrikaanderplein. Het cliché wat je nu in je hoofd hebt over een turk van het Afrikaanderplein, dat beeld is hij echt. Hij is 23, vors gezet, draagt gouden kettingen en dikke ringen, een zonnebril met gouden montuur en heeft een jogging broek aan. Als hij op het podium staat speelt hij daarmee. Hij bevestigt het beeld wat jij van hem hebt en begint daarna ineens over de genocide in het Ottomaanse rijk en meer politieke opvattingen. Hij heeft gymnasium gedaan en is superintelligent. Je ziet het publiek dan in verwarring kijken. Daar speelt hij mee. Dat is zo tof aan comedy. Je kunt alles doen, spelen met het publiek en ze om de oren slaan.

Bij hem heb je het dan over ras maar het kan ook geloof zijn. Neem bijvoorbeeld Nesim El Ahmadi, die gozer heeft zijn vrouw ontvoert van haar ouders omdat hij moslim was en zij christen. Dat ging niet samen. Ze waren zo verliefd dat ze getrouwd zijn. Daar heeft hij enorm veel verhalen over die hij hier heeft uitgeprobeerd. Nu heeft hij een avondvullende theatershow. Dat is echt geweldig. Er zit hier publiek die zo’n gast normaalgesproken niet zou spreken. De maatschappelijke functie van comedy kan heel groot zijn.

> lees alle interviews